(nazwa niemiecka: Bransdorf)

Moravskoslezský kraj – województwo śląsko-morawskie

 

Rys historyczny i stan obecny:

 

Zamek w Branticach po raz pierwszy pojawia się w źródłach w 1449 r. Średniowieczna twierdza została zniszczona w pierwszej połowie szesnastego stulecia. W 1561 r. Brantice otrzymał Jeroným Reinwald kanclerz księcia krnowskiego. Nowy właściciel rozpoczął budowę renesansowego zamku, zakończoną dopiero około 1604 roku. Pozostałości tej budowli można odnaleźć w dzisiejszym południowym i wschodnim skrzydle zamku. W XVIII w. rodzina Trachů z Březí dobudowała północne skrzydło, przekształciła cały budynek w stylu barokowym oraz założyła park krajobrazowy. W dziewiętnastym stuleciu zamek należący do rodziny von Khuenburg przeszedł kolejną przebudowę – w stylu klasycystycznym. Od 1901 r. do 1945 r. zabytek był rękach rodu von Lichtenštejn, który w dawnej rezydencji umieścił biura dla urzędników zarządzających ich majątkami. Po drugiej wojnie światowej w zabytku urządzono składnicę leków. Budynek można obejrzeć z zewnątrz, ogólno dostępny jest również park krajobrazowy.

Zamek murowany z kamienia i cegły, otynkowany, zbudowany z trzech prostokątnych skrzydeł, na planie zbliżonym do litery „C”. Skrzydła dwukondygnacjowe, nakryte wysokimi czterospadowymi dachami, pokrytymi blachą. Na skutek licznych przebudów układ osi w elewacjach nieregularny. Fasada jedenastoosiowa z centralnie umieszczonym przejazdem z portalem, ponad którym niewielki balkon podtrzymywany przez cztery kolumny. W elewacji ogrodowej korpusu dwukondygnacjowe krużganki oraz niewielka wieża z klatką schodową. Elewacje zachowały tylko ślady dawnej świetności: kilka pilastrów, boniowane narożniki, prostokątne obramienia otworów okiennych, gzyms międzykondygnacyjny i wydatny gzyms wieńczący. Pomieszczenia parteru nakryte sklepieniami, na piętrze zamknięte stropami.

 

Informacje praktyczne i dojazd:

Dojazd komunikacją publiczną do Brantic jest możliwy. Pomiędzy Branticami a Krnovem bardzo często kursują autobusy. Problemem jest trudny i czasochłonny dojazd z Polski do Krnova. Najpierw trzeba dojechać pociągiem z Katowic do Chałupek. W ciągu dnia jedzie tylko kilka pociągów, czas jazdy ponad 2 godziny. Z dworca w Chałupkach należy przejść około 2 km na rynek w Starym Bohuminie skąd odjeżdżają PKS-y do dworca kolejowego w Nowym Bohuminie. Autobusy jeżdżą często, co 30-60 minut, czas jazdy 10 minut. Dalej jedziemy czeskimi kolejami, w zależności od godziny odjazdu z 1 lub 2 przesiadkami: przez Ostravę-Svinov i Opavę vychod. Przykładowy dojazd: pociąg z Katowic 5:08 w Chałupkach 7:17. Pociąg z Bohumina 9:12 w Ostrava Svinov 9:29 i dalej odjazd o 10:06 w Krnovie jesteśmy o 11:01. Autobus do Brantic rusza z dworca o 12:00 i jest na miejscu około 20 minut później. Ze względu na trudności w dojeździe opisywaną wycieczkę polecam jako dwudniową z noclegiem w Czechach. Dla szukających połączeń mała pomoc na stronach:

KOLEJE CZESKIE

www.portal.jizdnirady.cz


Wybierającym podróż samochodem proponuję jechać z Gliwic autostradą A4 do węzła Pławniowice, a następnie DK 40 do Kędzierzyna-Koźla i dalej DK 38 do granicy państwa w Pietrowicach. Droga po stronie czeskiej prowadzi do Krnova, z Krnova trzeba wyjechać na południe drogą nr 45, która prowadzi przez Brantice. Zamek znajduje się po lewej stronie w centrum wioski. Odległość: w jedną stronę około 100 km. Samochód można zostawić na parkingu przy ośrodku sportowym, blisko zamku. Będąc w Branticach warto zwiedzić kościół parafialny.

 

Damian Dąbrowski,

Październik 2009 r.

 

 

Joomla templates by a4joomla